Je příliš brzy říkat, která komodita se stane číslem 1 v 21. století. Vlády i lidé začínají myslet pro-ekologicky a díky tomu se zvyšuje poptávka po energiích z obnovitelných zdrojů. Je více než jisté, že lithium bude hrát důležitou roli hlavně díky explozi poptávky způsobené elektrifikací pozemní dopravy.
Výhled Lithia
Pohled na elektromobily se změnil. Zatímco elektromobily s bateriovým pohonem se kdysi považovaly za specializovaný produkt, dnes jsou viděny jako budoucnost dopravy, což nahrává zejména lithiu díky jeho využívání v bateriích elektromobilů.
Výhled analytiků je, že celková globální poptávka po lithiu vzroste v horizontu od roku 2019 do roku 2025 o více než 260 %. K tomu přispívá i očekávané zvýšení poptávky po elektrických vozidlech za stejný horizont o 599 %. S rostoucí cenou lithia je spojeno následné zvyšování zájmu nových investorů, kteří sází na globální tlak vlád k přechodu na ekologické technologie.
Přesycení trhu s lithiem
Nejhlavnějším komoditní tématem do roku 2018 bylo lithium a jeho budoucnost. S rostoucí cenou lithia rostly i investice těžařů do nových projektů, což znamenalo neudržitelný růst nabídky. Vlna investic do nových dolů do roku 2018, která byla motivována přehnanými očekáváními poptávky po elektromobilech, vytvořila nadbytek, který se promítl v propadu ceny. Rok 2018 se stal zlomovým a klesající ceny znamenaly odrazení těžařů v pokračování masivního investování, což vedlo k očekáváním ještě přísnějších dodávek. Tři roky poklesu cen lithia nedokázaly motivovat dostatečné investice do dodavatelského řetězce, což vedlo k většímu riziku volatility ceny, zatímco poptávka po bateriích momentálně stoupá.
Jedinými překážkami, které stály v rozvoji lithiových projektů v Evropské unii byla cena lithia a absence evropských rafinérských kapacit. S ekonomickým oživením a rostoucí poptávkou po elektromobilech můžeme pozorovat růst ceny lithia, na který EU reagovala plánem nejméně šesti samostatných projektů.
V České republice můžeme pozorovat první projekt v Evropské unii, který by měl produkovat lithiovou sloučeninu bateriové třídy z místního zdroje. Investice energetické skupiny ČEZ do projektu Cínovec, připravuje půdu pro rozvoj lithiového a cínového projektu. ČEZ odkoupilo 51% podíl ve slovenské dceřiné společnosti European Metals Holdings za 29,1 milionu eur. Podle odhadů má projekt Cínovec možnost vytěžit přibližně sedm milionů tun ekvivalentu uhličitanu lithného. Reakcí na problémy rafinérských kapacit je plán postavit do roku 2022 v České republice rafinerii, která bude schopna vyrábět hydroxid lithný bateriové kvality.
Změna na trhu s lithiem
Analytici predikují, že pandemie pomohla k obnovení trhu. Postupné ukončení výluk rozpoutalo vlnu zadržované poptávky po elektrických automobilech, která zmenšila nadbytečné zásoby lithia. Také přispěly vlády, které po tom, co se postupně dostávají z recese, zvýšily investice do projektů čisté energie.
Analytik společnosti CRU, James Jeary se vyjádřil: „Všichni se připravují na okamžik, kdy přijde další vlna nových investic. Je to téměř jako klid před bouří. “
Podle komoditních analytiků v CRU bilance nabídky a poptávky po lithiu klesla v roce 2020 poprvé do deficitu. Na rok 2021 společnost předpovídá poptávku po lithiu na asi 450 000 metrických tun, což převyšuje nabídku zhruba o 10 000 metrických tun.
David Archer, výkonný ředitel společnosti Savannah Resources očekává, že globální ceny uhličitanu lithného a hydroxidu lithného v roce 2024 dosáhnou maxima kolem 16 100 a 18 800 dolarů za metrickou tunu. Při vycházení z posledních zveřejněných údajů benchmarku čínských spotových cen lithia za únor by cena uhličitanu lithného měla vzrůst o přibližně 43 % a hydroxidu lithného o 213 % za metrickou tunu.
Poptávka po elektromobilech globálně roste
Některé evropské vlády nabízejí kupujícím elektrických automobilů dotace, zatímco prezident Biden se zavázal vybudovat půl milionu nabíjecích stanic zaměřených na řešení problému spojeným s uvíznutím bez energie daleko od místa nabití.
Čínská asociace výrobců automobilů zveřejnila trojnásobný nárůst elektrických vozidel za leden. Podle Evropské asociace výrobců automobilů v Evropě prodej automobilů s alternativním pohonem, včetně těch, které používají baterie, hybridy a biopaliva, předběhl prodej automobilů s naftovým motorem poprvé ve třetím čtvrtletí 2020. V současnosti představuje až třetinu nových osobních automobilů.